FANDOM

1280px-Blackhawk

Gyártó:

Sikorsky Aircraft Corporation

Személyzet:

Két pilóta, illetve maximum két fegyverkezelő és 14 katona

Hoszz:

19,76 m

Magasság:

5,13 m

Maximális súly:

11 113 kg

Hajtómű:

2db General Electric T700-GE-701 gázturbina

Az UH–60 Black Hawk a Sikorsky Aircraft által fejlesztett és gyártott, egy fő és egy farokrotoros, két gázturbinával felszerelt, közepes teherbírású, többcélú szállítóhelikopter.

A gép a Sikorsky S-70 alapján készült, amely az 1970-es évek elején kiírt Utility Tactical Transport Aircraft System tendert az YUH-60A modellel nyerte el. A közbeszerzés célja az UH–1 Huey felváltása volt. Az UH–60 Black Hawk az amerikai haderők számos ágában lát el szállítási és mentési feladatokat.

Fejlesztése

A Black Hawkot az amerikai hadsereg harcászati légiszállítási közbeszerzésére fejlesztették ki. A tendert 1972 januárjában írták ki az UH-1 Huey leváltására, Sikorsky négy prototípust készített. A géptípus első változata, az YUH-60 1974 októberében szállt fel először. A gépet a hadsereg a konkurens Boeing-Vertol YUH-61A típussal hasonlította össze. Az első szintű értékelésben arra voltak kíváncsiak, hogy a gépet biztonságosan lehet-e üzemeltetni. A négy prototípusból hármat 1976 márciusában az amerikai hadsereghez szállítottak további tesztelésre - az utolsó gépet a Sikorsky belső fejlesztésre és berepülésre megtartotta. A közbeszerzést a Sikorsky helikoptere nyerte, és az UH-60A-t 1979-ben az amerikai hadsereg hadrendbe állította.

Az 1980-as évek vége felé a típust a 89-26179 sorszámú géptől kezdve a továbbfejlesztett UH-60L modellként gyártották. Az L modell az erősebb GE T-700-GE-701C hajtóműnek köszönhetően nagyobb emelőképességgel rendelkezett. A jelenleg is kifejlesztés alatt álló UH-60M modell még erősebb hajtóművekkel és fejlett fedélzeti elektronikával a 2020-as évekig terjeszti ki az UH-60A és -60L modellek élettartamát.

Tervezése

A Black Hawk helikoptersorozat számos küldetés elvégzésére képés: harcászati csapatszállítás, elektronikus hadviselés, légi mentés, stb. A VH-60N változat VIP személyek szállítására szakosodott: kongresszusi képviselők, magas rangú politikusok. Amikor az amerikai elnök utazik egy ilyen helikopteren, akkor annak mindenkori hívójele Marine One. Légideszant hadműveletek során a Black Hawk tizenegy fegyveres katonát tud szállítani, illetve egy 105 mm-es tüzérségi ágyút tud harminc lövedékkel és négyfős kezelőszemélyzetével a megfelelő helyre juttatni. Belső rakterében 1170 kg terhet, külső függesztett teherként pedig 4050 kg terhet képes szállítani.

Egy Black Hawk ára a kiépítéstől, felszereltségtől és a megrendelt helikopterek számától függ. Az amerikai hadsereg részére szállított UH-60L Black Hawk darabja 5,9 millió dollárba kerül, míg a légierő MH-60G Pave Hawkja 10,2 millióba.

Változatai

Az UH-60-at számos változatban gyártják. Az amerikai hadseregben rendszeresített változat szárnycsonkjaira négy modult lehet felszerelni - ezek lehetnek külső üzemanyagtartályok vagy fegyverzet. A többi változat ettől műszakilag és felszereltségileg is eltérhet.

  • UH-60A Black Hawk: A US Army eredeti változata. Négy fős személyzet és 11 utas. T-700-GE-700 hajtómű.
  • UH-60A RASCAL: A NASA 25 millió dolláros Rotorcraft-Aircrew Systems Concepts Airborne Laboratory programjában vesz részt. Ez a program a helikopterek irányíthatóságát kutatja.
  • EH-60A Black Hawk: Elektronikus hadviseléshez átalakított változat.
  • MH-60A Black Hawk: További avionikával, precíziós navigációs berendezéssel, infravörös kamerával és légi utántöltéssel felszerelt változat. T-700-GE-701 hajtómű.
  • YEH-60B Black Hawk: Különleges radar- és avionikai felszerelésű prototípus célmegjelölési rendszerek kipróbálására.
  • UH-60C Black Hawk: Parancsnoki változat.
  • EH-60C Black Hawk: Különleges elektronikai berendezésekkel és külső antennával felszarelt UH-60A.
  • UH-60L Black Hawk: T-700-GE-701C vagy -701D/CC hajtóművekkel felszerelt UH-60A, megerősített reduktorral és vibrálás-csillapítókkal.
  • EUH-60L: Légideszantos parancsnokok számára kialakított elektronikai berendezések.
  • EH-60L Black Hawk: Továbbfejlesztett elektronikával felszerelt EH-60A.
  • UH-60M Black Hawk: Széles forgószárnymetszettel, T-700-GE-701D hajtóművekkel, megerősített reduktorral, IVHMS fedélzeti számítógéppel és digitális műszerezettséggel feljavított UH-60L. Várhatóan a hadsereg összes -A és -L modelljét lecseréli.
  • UH-60Q Black Hawk: Mentőhelikopterré átalakított UH-60A.
  • YSH–60B Seahawk: Az SH–60B változatot megelőző kutatási modell.
  • SH–60B Seahawk: Az UH–60A alapján, Mark III aviaonikával készített tengerészeti változat az amerikai haditengerészet számára.
  • NSH–60B Seahawk: Állandó jelleggel repülési kísérletekre átalakított modell.
  • SH–60F Seahawk: 1988-ban továbbfejlesztett haditengerészeti változat, csörlővel leereszthető szonárral felszerelve.
  • NSH–60F Seahawk: A VH–60N pilótafülke modernizálási programhoz módosított SH-60F.
  • HH–60H Seahawk: Támadó és védekező fegyverekkel felszerelt SH-60F. T-700-GE-401 hajtóművek.
  • MH–60R Seahawk: Többféle küldetésre átalakított SH-60B. T-700-GE-401 hajtóművek.
  • MH–60S Knighthawk: A haditengerészet többféle küldetésre átalakított harci támogató helikoptere. Használják kutatási-mentési feladatokra, harci mentésre, sebesültek evakuálására, légi aknásításra és hajók elleni rakétás támadásra. T-700-GE-401 hajóművek.
  • HH-60G Pave Hawk: Harci kutatási és mentési feladatokra átalakított UH-60A. 60 méteres mentőcsörlő 270 kg teherbírással, légi utántöltő felszerelés.
  • MH-60G Pave Hawk: A légierő kommandós bevetésekhez használt változata: nagy kapacitású külső üzemanyagtartályok, légi utántöltés, infravörös kamera, modernizált radar, T-700-GE-700/701 hajtóművek.
  • MH-60K Black Hawk: A hadsereg kommandóbevetésekhez használt változata, egyedül a Kentucky-i Fort Campbellben állomásozó 160. különleges műveleti légiezred (160. SOAR) alkalmazza.
  • HH-60L: Mentőhelikopterré átalakított UH-60L. Külső mentőcsörlő, mentőorvosi műszerek, légkondicionálás, oxigén- és vákuum-rendszer, hordágyemelő-rendszer.
  • MH-60L Direct Action Penetrator (DAP): Kommandóbevetésekhez használt változat, kizárólag a 160. különleges műveleti légiezred (160. SOAR) használja. Ezt a változatot fel lehet szerelni 30 mm-es gépfegyverrel, 2,75 colos rakétákkal valamint az ajókból oldalra vagy előre néző M134D forgócsöves gépágyúkkal.
  • HH-60M: Mentőhelikopterré átalakított UH-60M.
  • HH-60J Jayhawk: A parti őrség változatát egy 60 m hosszú, 270 kg teherbírású mentőcsörlővel szerelték fel.
  • VH-60D Nighthawk: VIP felszereltségű HH-60D, az amerikai elnök szállítására használják.
  • VH-60N Whitehawk: VIP felszereltségű HH-60D, az amerikai elnök szállítására használják
  • UH-60J Black Hawk: Export változat a japán tengeri önvédelmi erők számára. Az S-70-12 néven is ismert változatot a Mitsubishi Heavy Industries gyártja licenc alapján.
  • UH-60JA Black Hawk: Export változat a japán szárazföldi önvédelmi erők számára. Szintén a Mitsubishi Heavy Industries gyártja.
  • AH-60L Arpía III: Export változat Kolumbia számára - támadó fegyverzet (könnyű rakéták és gépágyúk), modernizált elektronikai rendszer, infravörös kamera, radar.
  • AH-60L Battle Hawk: Export változat az ausztrál hadsereg számára.
  • UH-60P Black Hawk: Export változat Dél-Korea számára, kiépítésében hasonlít az UH-60L-hez

Forrás: Itt

Előfordulás