FANDOM

Alacsony, nyeszlett orosz származású tudós. Vastag szemüveget és előnytelenül álló bajuszt visel. Sobcsakot a Szibériában lévő Aszjima telepre helyezik, pontosabban a 12-es szivattyúállomásra. A Szovjetunió széthullása után rajta kívül az összes tudós távozik (külföldre, esetleg előléptették vagy áthelyezték őket). Sobcsak a hivatalos magyarázat szerint azért maradt, mert az orosz kormány olajtársaságának szüksége volt egy tudósra (pontosabban geológusra), aki figyeli a műszereket. A valóságban Sobcsak azért maradt, mert senki más nem tartott igényt a szolgálataira. A számára fenntartott megfigyelőhelyiséget teljesen teleteszi műszerekkel, szinte lépni is alig lehet, de legalább meleg van telente. Az állomáson dolgozók nem kedvelik az okoskodó tudóst, aki folyton a kis magánbirodalmában kuksol.

Valami van odakint...

1990 márciusában a műszerei különös adatokat rögzítenek: valami 20 km-re északra radioaktív sugárzást áraszt magából, ráadásul a föld is beleremegett, vagyis valami lezuhant ott. Értesíti az állomáson lévő katonák felettesét, Ligacseva hadnagyot, hogy nézzenek kint körül. A hadnagynő először nem is érti, hogy miért neki szólt, hiszen Gajcsevet, a munkások főnökét kellett volna értesíteni, de amint szóba kerül a sugárzás, Ligacseva nem habozik útnak indulni. A katonák persze nem hiszik, hogy találnak is valamit, hiszen ebben az évben már 2-3 vaklárma volt, de muszáj most is kivonulniuk a hidegben és sötétben.

Ezúttal valóban van valami kint, egy lezuhant predator űrhajó. Csak Ligacseva tér vissza élve, eszméletlenül (reggel a falusiak találtak rá). A kormány Moszkvába repíti kihallgatásra.

... és az állomáson

Sobcsak2
Az este Gajcsev keresi fel, hogy kifaggassa a tudóst mit is tud az esetről. Sobcsak már szinte a sírás határán van, hiszen ő is csak annyit tud, hogy valami becsapódott és Ligacsevát elvitték, de vissza fog jönni egy szakasz élén. Gajcsev elveszti türelmét és magához rántja a vékony tudóst, de nem üti meg. Mivel valamit mondani kell a rémült munkásoknak, ezért Gajcsev Sobcsak elméletét mondja el, miszerint amerikai repülő zuhant le és ők ölték le a katonákat, nem holmi jégdémonok.

Később Gajcsev újra felkeresi a tudóst, hogy kérdésekkel bombázza, de megszólal az állomás riadója. Gajcsev a keleti kapuhoz fut, hiszen itt mentek ki Sobcsak érzékelői, vagyis akármi is történt, ott kell lennie a problémának. A percek telnek, a tudós a mikrofonokon keresztrül hallja, ahogy a munkásokat valamik legyilkolják. A rémült férfi bezárja a szobája ajtaját és még a kabátjáért, illetve csizmájáért sem hajlandó kimenni, ami azért gond, mert a fűtés megszűnik.

A fagyhalál szélén álló tudósra Ligacseva katonái találnak rá, Sobcsak az egyetlen életben maradt ember az állomáson. Ligacseva (akinek társaságában ott van a fogoly Schaefer) megkapja a tudóstól a yautja hajó helyzetét, amit egy térképre rajzolt fel. A férfi állapota már menthetetlen, a halál hamarosan bekövetkezik.

Előfordulás