FANDOM

M4-Transparent

Gyártó:

Colt Manufacturing Company

Típus:

Gépkarabély

Tár mérete:

30 lövedék

Lőszer

5,56×45 mm NATO

Elméleti tűzgyorsaság:

700-950 lövés/perc

Csőtorkolati sebesség:

884 m/s

Hossz:

838 mm

Súly:

2,68 kg (tár nélkül)

3,13 kg (töltött tárral)

Az M4 gépkarabély az M16-oson alapuló (ami pedig az Eugene Stoner által tervezett, és az ArmaLite által gyártott AR—15-ön alapul) fegyvercsalád tagja. Az M4-es az M16A2 gépkarabély könnyebb, rövidebb változata. 370 mm-es csöve a közelharc vívását segíti. Az M16-os fegyvercsalád tagjaként az 5,56×45 mm NATO vagy a .223 kaliberű lőszert tüzeli.

Sorozatlövés üzemmódban a fegyver 3 lövést ad le egymás után, hogy a lövészt ismét célzásra, ezáltal pontosabb lövésekre kényszerítse. Ez a megoldás nem minden esetben bizonyult praktikusnak, ezért az M4A1 verzióban az automata üzemmód ismét korlátlan lövést jelent. A karabélyra az M203- illetve az M320-as gránátvetőt rá lehet szerelni. Legnagyobb számban az Egyesült Államok hadereje alkalmazza. Előbb vagy utóbb leváltja az M16-osokat a legtöbb egységnél. Az Individual Carbine pályázaton a nyertes gépkarabély az M4-est váltotta volna le. A pályázatot törölték, és úgy döntöttek, az M4-es továbbfejlesztett változatát rendszeresítik, az M4A1-est.

Története

Az M16-os elfogadását követően több gépkarabély variánst is elfogadtak közelharci hadműveletekre. A CAR—15-ös fegyvercsalád szolgált a vietnami háború alatt. A tervezésükkel azonban gondok voltak. Rövid távra tervezték, mint a géppisztolyokat, és az XM177 "Kommandó" szériák nem a legjobbak voltak nagy távolságra. 1988-ban a Colt elkezdett egy új gépkarabélyon dolgozni, amit XM4-nek neveztek, alapkövét az M16A2 gépkarabély alkotta. Hogy megoldják a lőtávolság problémáját, a Colt 370 mm-es csövet tervezett a fegyverhez, segítségével nagyobb távra lehetett vele lőni, de még mindig kisebb volt az M16-osnál. A nagyobb cső miatt az XM4-esre az M203-as gránátvetőt lehetett szerelni. 1994-ben az amerikai hadsereg hivatalosan elfogadta és rendszeresítette az XM4-est M4-es gépkarabély néven, hogy felváltsa az M9-es pisztolyt, az M3-as géppisztolyt, és vele együtt az M16A2-t is. Az Amerikai Tengerészgyalogság elrendelte, hogy minden tiszt (alezredesi rangtól felfele) az M4-es gépkarabélyt viselje az M9-es pisztoly helyett. A tengerészgyalogosok mégis inkább a teljes méretű M16A4-es gépkarabélyt használják az M4-es helyett. 2013-ra a tengerészgyalogság 80.000 M4-es gépkarabéllyal rendelkezett. AZ M4-es felváltotta a legtöbb géppisztolyt, mivel a kevlárok elterjedtek, és a géppisztolyok nem bizonyultak megfelelőnek a modern kevlárok átütésében.

Variánsok

  • M4 Modular Weapon System
  • M4A1
  • Mark 18 CQBR
  • Enhanced M4

Kiegészítők

Több változtatás is történt rajta, például öt darab szereléksínt helyeztek el a fegyveren. Négy darab van az előagyon, melyekre előagymarkolat, lézer irányzék, taktikai lámpa, kétlábú állvány, kézvédő RIS panelek, vagy akár gránátvető is szerelhető. Továbbá van még egy darab szereléksín a gyári irányzék alatt, amelyre felszerelhető ACOG távcső, Red dot irányzék, és egy olyan nagyítású távcső, ami a mesterlövész funkciót töltötte be.

Forrás: Itt

Galéria

Előfordulás