Advertisement

Charles "Charlie" Holloway doktor egy archeológus, aki 2058-ban tagja egy csapatnak, akik idegen életre utaló bizonyítékot találnak egy lelőhelynél. Az idegen élet után való kutatása elkíséri karrierjét. Ismeretlen időben megismerkedik a szintén régész Elizabeth Shaw személyével, aki a barátnője lesz.

Újabb leletek és Weyland meggyőzése

Munkásságuk során több leletet is feltárnak, amikben van egy közös nevező. Bár térben és időben a leletek távol vannak egymásból, de mégis központi elem az, hogy az emberek istenítenek nagydarab humanoidokat, akik az ég felé, néhány gömbre mutatnak. A Kr.e 2470-ben készült egyiptomi lelet, a maja (Teotihuacan) 620-ból, a Kr.e 3590-ből való sumér lelet, a 35 ezer éves barlangrajz a Skye szigetről (Skócia), a Kr.e 1540-es babilóniai lelet, a Kr.e 1760-as hettita és 600-as hawaii források mind-mind egyeznek ebben. Egyéb leletek is vannak: cirka Krisztus előtt 2500-ban készült urna Ninivéből, Hórusz Templomában a Mérnökökre utaló fáraók vagy istenek szobrai kerülnek elő (Kr. e. 100). Val Camononicánál Kr. e. 3000-ből származó kőrajz, Peruból csillagtérkép (Kr. u. 600), a Chaco-kanyonból humanoid alak képe, Itzánál Mérnökökre utaló behatás, Tikalnál (Kr. u. 500) Mérnök istenfigura, a toltékoknál (1000) pedig magas, furcsa páncélzatú szobrok kerülnek elő.

Shaw hiszi, hogy a leleteken az emberiség alkotói, a Tervezők vannak. A gömbök pedig bolygók, egy csillagtérkép, a humanoidok azt akarták, hogy az emberiség egy nap felkeresse őket. A nagy kérdésekre ott lehet választ kapni, honnan ered az emberiség, mi a célja a világban, egyedüli értelmes faj-e a galaxisban, mind-mind megválaszolásra kerülhetnek. Ám ehhez pénzügyi segítségre van szükség, Shaw pedig úgy gondolja a Weyland Corp ebben tudna segíteni.

Üzenetekkel kezdi bombázni a céget, az online felvételekben mindig bemutatkozik, felsorolja szakterületeit és rátér arra, hogy Peter Weyland nem-e akarja megkapni a nagy kérdésekre a választ. Elizabeth ugyanis tudja hol vannak ezekre válaszok, de ehhez támogatás kellene. Ezt követően mindig udvariasan megbeszélést kér, majd elköszön. A szüntelen próbálkozás kifizetődik, mert a cég végül továbbítja ezeket Peter felé. Ennek hátterében az áll, hogy a Yutani Corporation szemet vetett a két régész munkájára, ezért a Weyland Corp kénytelen lépni. 2078 augusztus 13-án a cég egy képviselője megy ki Peruba, Toro Muerto-ba, ahol a Weyland Corp felajánlja pénzügyi és technológiai erőforrásait. Ekkor még csak az biztos, hogy a civilizációk között van kapocs, de az ősi idegen teória még nincs jelen. 2079 januárjában a támgoatás mértéke megnő, továbbá a cég embere a régészekkel marad, hogy szakértelmével járuljon hozzá az úgymondott Project Genesis-nek, aminek célja az emberiség eredetére választ találni. Október 28-án Holloway és Shaw is aláír egy szerződést, miszerint a cégnek dolgoznak. A kutatásokat leszűkítik, immár a csillagrendszerre koncentrálnak. A két régész csak azzal a feltéttel szerződik le, ha a cég biztosít nekik egy hajót legénységgel, ami elviszi őket a célterületre.

2080 októberében az alku megköttetik, a Project Genesis lezárul és átadja helyét a Project Prometheusnak. A misszióra megfelelő személyzetet kezdenek toborozni és felkészíteni. Továbbá a Weyland Corp a legújabb FTL képes (fénysebességnél gyorsabb) hajóját, a USCSS Prometheust biztosítja az expedícióhoz.

2089-ben, a skóciai Skye szigeten végeznek feltárást. Holloway felesége, a vallásos Elizabeth Shaw is ott van, kettejük közül Charlie az objektívabb, aki a tényeknek hisz, míg párja hisz a dolgokban. Shaw egy barlangban fontos dologra talál, így azonnal szól párjának, aki kint tartózkodik a többiekkel. Barlangrajzokra sikerült bukkanni, koruk 35 ezer év, vagy akár több is. Ám a leginkább döbbenetes felfedezés az a rajz, amin egy magas humanoid alak 6 gömb felé mutat. Ez vagy ezer évvel idősebb a többi rajznál amit találtak és a motívum már nem egy korábbi lelettel egyezik meg a világ különböző pontjairól. Egyértelmű, hogy a humanoid faj azt akarta, hogy az emberiség egy nap keresse meg őket és a rajzok csillagtérképként funkcionálnak. Shaw és Holloway összeborulva nézik felfedezésüket, nem sejtve, hogy egy nap ők maguk fognak a megadott koordináta helyén állni.

Weyland hisz abban, hogy az emberiség alkotói kint az űrben várnak és a csillagtérkép utat mutat oda. A USCSS Prometheus nevű Heliades-osztályú hajó pedig 17 főnyi legénységgel indul el, köztük van a két régész is.

A Prometheus küldetés

2093 december 21-én a hajó megközelíti az LV-223 kódjelű holdat. A 2 év, 4 hónap és 19 napja tartó utazás véget ér és David felébreszti a legénységet. Az emberek felébrednek, Shaw testén megviselte az álom, ezért rókázik, miközben David gondozza. Charlie szintén megviselt, de örül, hogy megcsinálták és végre terepen lesznek.

Prometheus8

Charlie és Shaw az eligazítás során.

A legénység az étkezőben kezd hozzá az evéshez, Holloway és Shaw rendkívül boldogok, hogy végre itt lehetnek, utóbbi szinte majd kiugrik a bőréből. Ezt követi Meredith Vickers eligazítása, aki a tornateremben fogadja az embereket. Vickers bemutatkozik a társaságnak, hiszen nem mindenkivel volt módja találkozni. Ezt követi az eligazítás, ahol az idős Peter Weyland holografikus üzenete kerül lejátszásra. A 2091 júniusában, a Marson rögzített hologram szerint ha ezt látják, akkor a hajó célba ért, ő pedig már halott. Elmondja, hogy a legénység között van David, akit fiaként ismer el, bár mivel szintetikus, így nem tudja értékelni mekkora ajándék az, hogy nem öregedik, ergo nem tud meghalni se. Petert foglalkoztatta az emberiség eredete, ezt most Holloway és Show doktor (akik a hologram kérésére felállnak) lehetővé tették, ők a küldetésben Vickerssel egyenrangú személyek. Prométeusz az embert az istenek szintjére akarta felhozni, de tette miatt száműzték, ám most visszatér a küldetés képében. Weyland át is adja a két régésznek a szót, miközben a hologram kikapcsolódik. Holloway aktiválja saját moduláris komputer szerkezetét, ami kivetít jó pár leletet. Mind ősi civilizációktól származnak, amik semmiféle módon nem érintkezhettek, ám a leleteken van egy közös pont: az ábrázolt emberek óriás humanoidokat istenítenek, akik az ég felé, néhány gömbre mutatnak. Ezeket a csillagtérképre helyezve pedig kiderül, hogy egy létező helyet jelölnek, ergo a humanoidok azt akarták, hogy az emberiség felkeresse őket. Az ősi civilizációk még véletlenül se ismerhették az ábrázolt rendszert, mert túl messze van, hogy akárhogyan is vizsgálhatták volna. A modern technológiának hála most ismert, hogy ez a bizonyos rendszer olyan, mint a Naprendszer, az egyik bolygónak pedig van egy LV-223 kódjelű holdja, amin kialakulhatott az élet.

Shaw átveszi a szót társától és közli, hogy a Tervezőknek nevezett faj a holdon van és ők azok, akik az egész emberi fajt megalkották. Sean Fifield nincs éppen meggyőzve, Rafe Millburn pedig egyenesen nevetni kezd, hiszen így a Darwinizmus lett a kukába söpörve. Tények egyenlőre nincsenek, de Shaw hiszi, hogy lent megtalálják a válaszokat. Az eligazítás után David megkéri a két régészt, hogy kövessék őt, mert Vickers beszélne velük. A nő lakrésze egy mentőbakin, hiszen Vickers nem szeret kockáztatni. Shaw lenyűgözve nézi meg az itt tárolt Pauling MedPod 720i-t, amiből összesen egy tucat van a világon. Miközben David italt tölt mindenkinek és Vickers is rászól a doktornőre, hogy ne tapizza a drága műszert, a nő rátér a mondandójára. Ő nem hisz abban, hogy lent találnak akármit is, de ha a Tervezők több barlanglakók falra festett rajzainál, akkor a két tudós nem érintkezhet velük, hanem visszajönnek neki jelentést tenni. Az expedíció költségeit a cég fizette, márpedig a Weyland Corp képviselője itt Vickers, ergo ő itt a főnök is. Weylandet talán rátudták szedni, de ő nem hisz az elméletben, eleve Shaw csak azért lehet a hajón, mert keresztény hívő és ez jó ómen volt az öreg szerint.

Az LV-223

29

A hídon a két régész Daviddel van, aki ismét tanul. Az utazás alatt több ősi nyelvet megtanult, így elméletben szót tudna érteni a Tervezőkkel. Ezalatt a kapitány, Idris Janek utasítást ad a két pilótának a landolásra. Janek mindenkit figyelmeztet, hogy kössék be magukat, majd megkezdi az ereszkedést. Az eddigi hívásokra semmi válasz nem jött, a műszerek szerint a levegő elégé mérgező, sisak nélkül az ember két percig húzza. A planéta felett átröppenve Holloway észrevesz valamit, kicsatolja magát és rámutat egy völgyben lévő objektumra. A természetben nincsenek egyenesek, az ott mesterséges kell, hogy legyen. A hajó nem messze egy fallal körbevett dombnál landol, Holloway azonnal parancsot ad a kutatócsapat kiküldésére. A kapitány figyelmezteti, hogy 6 óra múlva beáll a sötétség, ráér holnap kimenni, de a régész nem tud várni, úgy is karácsony van, ez pedig az ő ajándéka.

A csapat beöltözik a szkafanderekbe, Shaw észreveszi, hogy B. Jackson tizedes egy lángszórót is vinne, de lebeszéli róla, hiszen úgy se lesz rá szükség. Holloway pedig megérdeklődi Davidtől, hogy minek vesz fel szkafandert, hiszen androidként nem lélegzik. David megmagyarázza, hogy a programozása miatt adnia kell a látszatra, márpedig ha ő sisak nélkül menne ki, azzal rombolná az illúziót.

A hajóból három jármű száguld ki, egy RT osztályú csapatszállító és két ATV NR6. Az objektum hatalmas, Fifield már innen is megtudja mondani, hogy mindenképpen üreges a központi, gömb alakú struktúra. Az emberek (féltucat fő, a többiek kint maradnak) behatolnak a létesítménybe, a sisakkamerák pedig mindent közvetítenek a hajón lévő kapitánynak, két pilótának és Vickersnek. Holloways utasítja Fifieldet, hogy térképezze fel a helyet, a férfi pedig előveszi spektrográfjait, amik azonnal elreppennek a folyosókon. A Prometheusról folyamatosan vázolódik a 3D-s térkép, ami alapján elmondható, hogy a hely gigászi. Fifield vezetésével elérnek egy termet, ahol eső folyik be, Holloway boldogan konstatálja, hogy bár kint a levegő mérgező, de itt ember számára kellemes atmoszféra jött létre. Shaw és a többiek hiába ellenkeznek, a régész leveszi a sisakot, bizonyítva igazát, hogy itt terraformálás folyik. Példáját a többiek is követik, a Prometheus pedig átvált a testkamerák képeire.

A templom felfedezése

Prometheus shaw holloway

A kutatók tovább haladnak, -12 fok van bent, de a víz itt mégsem szilárdult jéggé. Áttörő felfedezést okoz az, hogy sikerül férgeket találni, az emberiség eddig csak baktériumokat talált, mint földönkívüli élet. Rafe boldogan fog megy egyet és teszi el későbbi tanulmányozásra. David lemarad, mert egy írásjelekkel televésett táblát talál, amin valami ragadós, zöld anyag van. Az android leüt bizonyos szimbólumokat, ezzel aktiválva egy hologramot. A kutatók döbbenten nézik, ahogy szemcsés, óriási, bioöltözetű ormányos humanoidok rohannak valami elől. Az emberek utánuk sietnek hogy meglássak merre mentek, így akadnak rá egy lezárt ajtóra, ami anno lenyakazott egy lényt. Az expedíció nem volt hiába, hiszen kézzelfogható bizonyítékot találtak egy Tervezőre. A hajón még Vickers is meglepődik, hogy a régészeknek igazuk volt. Fifield besokkal, azonnal visszamenne a hajóra, neki ez túl sok, az ő szakterülete a geológia és nem az óriási hullák. Milburn vele tart, hiszen mint biológus, alapjaiban kérdőjeleződött meg a tudásba vetett hite.

David egy létrát vesz elő és mászik fel az írásokhoz, amit talán eltud olvasni. A két régész pedig a testet vizsgálják, a műszer szerint nagyjából 2000 éve halott a lény, miközben Kate Ford, a medikus nézi őket. David leüti a megfelelő formákat, így felnyílik az ajtó, ami mögött nem csak a humanoid levágott feje van (tökéletes állapotban), de egy nagyobb terem, ahol egy óriási emberszerű fejszobor van, de több tucat tárolóedény is és egy freskó is. David hozzáérne az egyik amforához, de Shaw megállítja és figyelmeztet mindenkit, hogy semmihez se nyúljanak. Holloway egy domborműre világít, ami egy másik lényt ábrázol, ami óriási bionikus rovarnak néz ki. Ezalatt David egy szivárgó amforához megy, aminek tetején mozgó [[Chemical A0-3959X.91 – 15|fekete folyadék]] van, hozzáér és megállapítja, hogy ez szerves. Shaw figyelmes rá, hogy a freskók rohamos tempóban pusztulnak el, Ford szerint megváltozott a tere atmoszférája, a jól konzerválódott helyiség ezért pusztul. Elizabeth a fejhez rohan, hogy Forddal becsomagolják, mielőtt túlságosan károsulna.

Vihar

A kutatásnak egy elektromos vihar vet véget. kapitány szól, hogy azonnal jöjjenek vissza, mert a vihar élve megsütné őket. Vickers közli, hogy 15 percük van visszaérni, különben a lezárt hajón kívül maradnak. A két nő elteszi a fejet, miközben David titokban magával visz egy amforát. A csapat sietve pattan a járgányokba és hajtanak a Prometheusra, ám nem messze a hajótól Shaw elejti a fejet tartalmazó táskát. A nő nem akarja kint hagyni a felbecsülhetetlen értékű leletet, ezért visszarohan érte, de így a beérkező vihar könnyedén felkapja és a hajó egyik lábához vágja. Charlie visszafordul érte, de a vihar olyan erős, hogy az ATV-t is elsodorja, amiből a tudós kiugrik. David magát biztosítókábelre kötve kimegy és kimenti a két embert a szorult helyzetből, így nem történik halálos tragédia. Charlie haragos barátnőjére, amiért ennyire meggondolatlan volt, ám van egy nagyobb gond: Fifield és Millburn nincs a hajón. A kapitány felveszi velük a kapcsolatot, a két eltévedt alak így szembesülhet vele, hogy reggelig kint lesznek, mert nem tudják őket kihozni és jobb, ha felveszik a sisakokat, mert a hőmérséklet csökkenni kezd. Fifield csak két szót szeretne átadni a tudósoknak, ami nem éppen szívélyes megjegyzés az anyjukra nézve.

Felfedezések

Shaw és Ford a laborban elemezni kezdik a fejet, miközben Holloway meg David is ott van és a frissen belépő Vickers is, aki tudni akarja, hogy ezek kihaltak-e vagy sem, mert Weyland számára ez fontos kérdés volt. A fej kórokozómentes, nem károsult, a letapogatás szerint a humanoid elefántforma fej valójában egy sisak, amit David óvatosan levesz. Mindenki meglepetésére egy elégé emberi fej tárul elő, amin fekete kinövések vannak, új sejtek, amik most is változnak. Ford stimulálni kezdi az idegeket, ezzel szimulálva, mintha az agy még mindig működne. A fej arcizmai mozogni kezdenek, a szem felnyílik, de baj van. Az idegen anyag szintén elkezd keringeni, ezzel mutációt okozva, még időben sikerül elzárni a fejet, mielőtt az felrobbanna. Holloway távozik a piás üvegével, Shaw pedig utasítja a szintén döbbent Fordot, hogy vegyen mintát.

Holloway

Holloway a biliárdasztalnál van, David egy pohár italt hoz neki "utánpótlásnak". A régész csalódottnak látszik, elvégre azért jöttek ide, hogy találkozzanak a tervezőikkel, kérdést kapjanak a nagy válaszra, hogy mégis miért alkották őket. A szintetikus ezt teszi fel a férfinak, az emberiség miért alkotta meg a szintetikusokat, mire a válasz az, hogy azért, mert megtehették. Davis tudni akarja, hogy vajon örülnének-e, ha a Tervezők is ezt mondanák, azért alkották az embert, mert megtehették. Ámde mit tenne meg azért, hogy megkapja a nagy választ, Holloway pedig közli, hogy akármit feláldozna ezért. Ez a végszó, David tölt egy pohár pezsgőt, amiben ott a fekete anyag egy cseppje, ami immár a régész testébe került.

Shaw a szobájában elemzi a felvételeket és rögzíti megfigyeléseit, szerinte a komplexumban valamiféle járvány pusztíthatott. A belépő Charlie egy rózsát mutat fel, még a pezsgővel együtt fagyasztotta le, hogy mikor miután megtalálták az emberiség alkotóit együtt ünnepeljenek. Persze ez önmagában nagy felfedezés, mert tényleg megtalálták őket, csakhogy a miértet nem tudják: miért hagyták el az emberiséget. Shaw rámázik a barátjára és megmutatja a DNS elemzést, miszerint egyezik az emberével, de ősibb, vagyis ők alkották az emberi fajt. Ez feldobja a régészt, de újabb kérdést vet fel, hiszen ha ők alkották az embert, akkor a Tervezőket meg kik? Ámde bebizonyosodott, hogy életet lehet teremteni, bárki képes rá, csak DNS és némi ész kell. Ez felzaklatja a nőt, mert ő nem tud gyereket szülni, soha nem lehet közös utódjuk. Holloway nyugtatni kezdi szerelmét és hamarosan szeretkezni kezdenek.

Mentőakció

Reggel Holloway felébredve az ágyból megy megmosni magát, de a tükörben meglát valamit, ami nem normális. Közelebbről nézve döbbenten látja, hogy a szemében apró kis fekete dolog úszkál. A kapitány hangja csendül fel, amire Shaw is felébred. Janek pár emberrel átmegy az objektumba, mert a vihar ugyan elvonult, de a két ott rekedt tudós nem jelentkezik. Shawék mennek, ahogy Emun Chance pilóta is, akit a kapitány hoz magával és még pár embert, David is átmegy a templomba, hogy önként vállalva megjavítsa az egyik kutaszt, ami óránként élőlényt érzékel, de csak pár másodpercre, valami hiba lehet vele.

Holloway fertőzött

Amíg David elválik tőlük, a többiek keresik a két eltűnt tudóst, Holloway megbotlik, Shaw pedig észreveszi, hogy partnere nincs jól, valamitől beteg lett. Chance hozzányúlna az egyik urnához, amiből fekete folyadék szivárog, de a kapitány rászól, hogy ezt nem kellene. Valahogy a teremben lévő összes kapszula szivárogtatja magából az anyagot, ami nem így volt, mikor anno a csapat erre járt a vihar előtt. Előkerül Millburn teste, amit a hátára fordítanak, így látszik a roncsolt arca és hogy valami van a nyelőcsövében. Holloway a falnak dől, nagyon nincs jól és arra kéri szerelmét, hogy vizsgálja meg, de úgy, mint egy orvos, nézzen a szemébe és mondja meg mit lát. Millburn szájából a törött sisakon át kiugrik egy kígyószerűség és el is tűnik, alaposan megrémítve Ford doktort. Holloway állapota rosszabbodik, ezért a csapat kiviszi innen, Shaw jelenti a Prometheusnak, hogy készítsenek elő ápolócsapatot és egy karanténszobát.

Mutáció

Dying Holloway

Az RT csapatszállító eléri a Prometheust, de a rámpa nincs lenyitva, Janek pedig hiába parancsolja ezt meg. Holloway állapota romlik, látszik, hogy a vénáiban valami fekete anyag folyik, bőre elkezd megváltozni, a szemei is feketévé válnak. Vickers lángszóróval a kezében lép le a rámpán, nem hajlandó felhozni a fertőzött egyént, mert azzal mindenki más is elkapja ezt, bármi is legyen az. Janek és Shaw se akarja kint hagyni a férfit, de Holloway igazat ad Vickersnek, túl veszélyes a hajóra lépnie. A férfi elkezd a nő felé lépdelni, biztatva, hogy égesse el. Vickers végül megteszi és halálra égeti a fertőzött egyént, magát is meglepve, hogy képes volt megölni egy embert. Ezalatt Janek szorosan fogja Shawt, akit majd csak Ford tud kiütni nyugtatóval.

Holloway öröksége egy kellemetlen lény, a szex során ugyanis akaratlanul is megfertőzte partnerét. Így jön létre a trilobite, amit még időben sikerül kiműteni.

Galéria

Előfordulás

Advertisement