FANDOM

AvP1

Fejlesztő:

Rebellion Developments

Kiadó:

Fox Interactive

Kiadás ideje:

1999 Április 30.

Műfaj:

  • Túlélő horror
  • FPS
1999-ben adta ki a Fox Interactive PC-re és MAC-ra, a fejlesztő a Rebellion Developments. A játék sci-fi FPS, három kampánnyal a három fajnak (idegen, ragadozó és tengerészgyalogos). A kampányok között nincsen összefüggés, viszont sok utalás van a filmekre (easter egg). 2000-ben adták ki a Millenium kiegészítőt, ami két új fegyvert tartalmazott az embernek (M4 pisztoly és Skeeter Launcher), illetve bónusz pályákat a három fajnak, ez nem új helyeket tartalmaz, hanem csak más fajjal mászkálhatunk az egyik faj pályáján (pl: alien szemszögből játszhatunk az egyik predator pályán). Ekkor a tengerészgyalogos kap egy Jet Packet, amivel elérheti azt, amit csak idegennel lehet, illetve a ragadozó is kap egy grappling hookot. 2010-ben Classic 2000 néven újra megjelent Steamen.

Három nehézségi fokozat van, a Director's Cut a legnehezebb (jóval több az ellenfél és jóval kevesebb ellátás a játékosnak). Az ellenségek száma minden alkalommal változó, (csak az idegenek esetében, az emberek száma ritkán változik). A játék nagy sikert aratott, az eddigi AvP játékokhoz képest jóval félelmetesebb lett, jobban beleélhették a játékosok magukat egy yautja, egy alien vagy akár egy tengerészgyalogos bőrébe. Itt fordul először elő, hogy az alien főhős bőrébe bújva a játékos képes falakon mászni és akár kihasználhatja a sötétséget (ha kell, kiütheti a fényforrásokat, hogy lesből támadva kapja el áldozatát). A predator-ember kampány 6-6 pályát takar, az alien csak 5-öt. Lentebb a pályák leírása látható (Director's Cut nehézségben és Gold kiadás).

Tengerészgyalogos kampány

Avpgold
A játékos alapból birtokolja az éjjellátót, a mozgásérzékelőt, a fáklyákat és az M41A Pulse Riflet. Felszedhető tárgyak: dupla M4 Pistol, Skeeter Launcher, M83 SADAR, M56 Smartgun, M92 Grenade Launcher, M90 Minigun és M240 Incinerator Unit. A pályákon elszórva találhatók elsősegélycsomagok és páncélok. A játékos Anderson közlegény (játék közben csak közlegénynek hívják) bőrébe bújik.

Derelict

2189, LV-426, Weyland-Yutani biofegyver kutató telep. Az idegenek elszabadulnak ismeretlen ok miatt. A civil és tudós személyzet evakuálása végbemegy. Anderson, aki azt álmodta, hogy egy arctámadó kapta el, most ébred fel. Egy parancsnok segít neki a későbbiekben kijutni (tanácsokat és utasításokat ad a képernyőkön keresztül).

Az első feladat a kommunikációs szobába menni, ahol eligazítják, ott mondják el neki, hogy menjen a légzsiliphez. Az oda vezető úton sterilizált tojások között kell menni. Az OP 3 egységhez kell csatlakoznia, de mire eléri őket, már mindegyikük meghalt. Az új utasítás értelmében el kell érni a földalatti járaton át a fő kolóniát, a bajok csak ezután kezdődnek. Eddig az alienek nem jelentek meg, csupán a mozgásérzékelő mutatta őket. Mintha az új utasítás varázsszó lett volna, úgy jelennek meg az alienek. Ettől a perctől kezdve a közlegény egy percre sem érezheti magát biztonságban, a támadásokat nem csak szemből, hanem hátulról vagy éppen a plafonról is kaphatja.

A kolónia felé vezető út átvezet az űrutas hajón, ami köré az egész létesítmény épült. Csak a földalatti járatban szusszanthatja ki magát a katona, itt már nem kap újabb támadásokat. Minden amin eddig keresztülment csak a kezdet volt, a kolóniánál jóval több alien várja.

Ellenfél: 13 warrior, 11 sterilizált tojás (nem muszáj elpusztítani).

Colony

A kutatók és segédmérnökök kimentve. Alien infesztáció, az energiagenerátorok lekapcsolva.

A feladat elérni az APC-t, ami sajnos a kolónia falain kívül van és a kapu le van zárva. Először is az energiát kell visszakapcsolni, ami egy külön épületben van, természetesen az éjjellátó nélkül semmit sem lehet látni, az energia visszakapcsolása után megint lesz fény, de alienek is. Elhagyva az épületet már kinyitható a főépület bejárata. Anderson kénytelen bemenni, még ha vérszomjas lények tucatjai vannak is bent. Itt a parancsnok nyugtázza, hogy a katona még életben van, adja is a következő utasítást, miszerint egy kódkártya kell a kapu kinyitásához. Pont egy olyan kártya, ami annál a mérnöknél van, akinek hullája az orvosi teremben van.

Természetesen az alienek még mindig a katona életére törnek, de mindannyiszor megszaporodik a döglött alien tetemek száma a földön. Az orvosi labornál kellemetlen hang jut el a közlegény fülébe: arctámadók neszezése. A kis lények likvidálása után Anderson megszerzi a kártyát, a kijárathoz vezető utat lerövidíti egy sav marta lyukon át. A kolónia kapuját kinyitja, de a járműhöz vezető rövidke úton újabb idegenek támadnak rá. Az a néhány alien vesztére támadott, a tágas terület ugyanis a lőfegyvernek kedvez. Anderson beül az APC-be és elvezeti azt az egyik atmoszféra processzorig, az odaúton már nem kell támadástól tartani.

Ellenfél: 27 warrior és négy arctámadó.

Invasion

Avpf035
Weyland-Yutani Atmosphere Processor, extrém méretű alien jelenlét. Az emberek eltűntek, feltételezhetően megfertőződtek. Az irányító mechanizmus megsérült, a rendszer kritikus és azzal fenyeget, hogy az egész létesítmény felrobban.

A feladat 5 szellőztető ventilátort munkába helyezni, hogy a hűtőrendszert le lehessen kapcsolni (ha ez nem történne meg, az egész hely a levegőbe robban). Az APC-ből kiszállva a közlegény megpillant a közelben egy zöld vértócsát, Anderson nem is sejti, hogy a vér tulajdonosa egy nemkívánatos vadászé, egy predatoré, de szerencsére a yautját a xenok már elintézték. Anderson megtalálja mind az 5 kapcsolót, aktiválja is azokat miközben az életére törő alieneket pusztítja el. Feladatát elvégezve, elindulhat a landoló zónáig, ott egy UD-4L Cheyenne Dropship felveszi. Úgy tűnik a rémálomnak vége, de a sors más utat választott a közlegény számára.

Ellenfél: négy arctámadó, 43 warrior.

Orbital

Az USCM birtokában levő alacsony orbitális pályán levő hadműveleti platform, a USS Odobenus. Andersont a felettese máris rossz hírrel fogadja: a xenok feljutottak az állomásra is, a katonák a cirkálókhoz szorultak vissza. A lakókörleteken kell keresztülvágni, hogy a közlegény csatlakozhasson bajtársaihoz, de van még egy rossz hír: a W-Y aktiválta új biztonsági rendszerét. Anderson amint hogy elindulna, azt láthatja, ahogy egy predator hajó szétlő egy Dropshipet, ami már egy ideje dokkolt. Nem is kell sokat várni a rákpofájú lényekre. Az első képviselője a vadászok népének ugyanis egy ajtónyi távra van a katonától, a helyzetet nehezíti, hogy alienek is érkeznek majd. A közlegény számára ez sem jelent akadályt, elintézi a predatort, aki utolsó próbálkozásként megpróbálta megsemmisíteni magát.

A lakókörletekben a szállások rejthetnek muníciót, fegyvert, páncélt vagy elsősegély csomagot, de ugyan úgy rejthetnek arctámadókat is. Egy yautja garázdálkodik ezen a szinten, ő a tisztálkodó részlegen van, ő már komolyabb veszélyt jelent mint elhunyt fajtársa, mert váll-löveget használ. Később kiderül mi a W-Y új biztonsági rendszere: xenoborgok, amik vannak olyan halálos ellenfelek mint a yautják. A főhős balszerencséjére kerülőúton kell mennie, ugyanis a yautják elpusztítottak minden átszálló hidat, így egy mentőkapszulában kell átmennie a USS Tyrargo fedélzetére. Egy újabb váll-löveges predator legyőzése után már közel a cél, csupán egyetlen xenoborg őrzi azt.

Ellenfél: 32 warrior, három xenoborg, három arctámadó és három predator.

Tyrargo

A Tyrargo egy Conestoga-osztályú hajó. A legénység eltűnt vagy evakuálva van, a hangárfedélzet védelmi rendszere inaktív. Sajnos az alienek már ide is eljutottak, Anderson megint csak magára számíthat, illetve a parancsnok utasításaira. Az alienek továbbra sem próbálnak meghátrálni, eltökélt szándékuk a magányos ember megölése. Egy kisebb rakodóteremben egy újabb váll-löveges yautja van, megölése után egyből rászabadul Andersonra egy predalien. A legnagyobb csapást mégis a W-Y árulása okozza: a cégnek már nem érdeke a katona életben maradása. A parancsnok viszont nem így véli, kinyit egy ajtót miközben a lövegeket beindítja. Anderson gyorsan kihasználja az alkalmat így megmenekül a rá támadó fekete áradat elől. Itt találkozik egy eddig általa nem látott aliennel, ami nagyobb, erősebb és a lövéseket is jobban bírja mint fajtársai, ez egy praetorian. Szerencsére a falnak támasztva van egy minigun, amivel már nem akadály a bestia likvidálása. A lényt sikerül megölni, de további két praetorian várakozik egy felsőbb szinten, hogy megölhessék azt a katonát, aki oly sok alient ölt már meg. Anderson végül egy szolgálati lifttel megy le a hangárba.

Ellenfél: 76 warrior, egy predator, egy predalien, három praetorian és két arctámadó.

Hangar

Ss 90c13cd646d1b235008c27b68baf690a90677a15.1920x1080
Hatalmas nagy terület, csupán néhol található egy-egy láda. A gond csak az, hogy a királynő itt van. Az M41A semmit sem ér ellene, a lángszóró sem, így más módot kell kitalálni a legyőzésére. A hatalmas bestia méreteihez képest gyorsan halad és ha útjába kerül egy doboz, azt az ember felé hajítja. A közlegény kénytelen kinyitni a zsilipet, mindezt úgy, hogy a királynő a nyomában van. A zsilip kinyitása után csupán másodpercei vannak arra, hogy egy zárt kis területen végignézze ahogy az úrnőt kiszippantja a végtelen űr. A zsilip becsukódása után a győztes katona kilép a hangárba, nem is veszi észre, hogy a plafonról alien nyálka csepeg rá.

Alien

A játékos képes a falakon mászni és a sötétben látni, ami hasznos. Életerejét az áldozatai szétszedéséből lehet visszatölteni, a fejharapások adnak a legtöbbet. A lény a karmait és farkát tudja használni. Mivel a xeno közelharcban tud csak ellenfelet ölni, ezért ajánlott néha lopakodni.

Temple

A játékos egy névtelen warrior, ami egy templomban él. Tengerészgyalogosok érkeznek, megölnek egy xenot, amire a főhős felébred és útjára indul. Kettes fázisú USCM vizsgálódás van az ismeretlen eredetű templomban. A feladat egyszerű: megölni a betolakodókat és elzárni az utat a fészekbe. Előtte át kell jutni a tűzön, amit az üzemanyag forrás elzárásával lehet megtenni.

Az emberekhez lejut az idegen, megtalálható szintén egy predator vértócsa, amit visszakövetve az egyik laborba visz vissza. Az emberek próbálják védeni a kísérleteiket a laborban, de amint a biztonsági rendszert elpusztítja a xeno, már oda is be tud jutni. Ott néhány tojást és fertőzött embert talál, a feladat elpusztítani pár szerkezetet, hogy az alsóbb szintekről katonák jöjjenek fel. A lenti szinten a katonák megakarják akadályozni, hogy a fészekbe jusson az idegen, de kudarcot vallanak, az alien pedig eltorlaszolja a fészekbe vezető két járatot.

Ellenfél: négy szintetikus, 14 munkás, 11 tengerészgyalogos és négy sentry gun.

Escape

Weyland-Yutani tereplaboratórium. Főként mintapéldányok analizálása és sterilizálása megy. Alacsony orbitális járat érkezik a tojásokért.

Az idegen egy titkos átjárón keresztül bejut a laborba. Az emberek próbálják megállítani, néhol elzárják az utat, de a xeno a szellőzőket használva átjut rajtuk. A tengerészgyalogosok mindent bevetnek amit csak tudnak, még néhány civil is fegyvert ránt. A tarthatatlan helyzet és a veszteségek miatt a helyet evakuálják az emberek, az idegen viszont nem elégszik meg ennyivel. Feljut a Ferarco nevű űrhajóra, ahol elrejtőzik, nehogy túl korán észrevegyék.

Ellenfél: 21 tengerészgyalogos, 14 munkás és egy szintetikus.

Ferarco

Avpgoldnew002
Weyland-Yutani általános célú teherhajó, 50 fős személyzet, a rakomány és cél ismeretlen.

Az idegen feladata megölni a személyzetet és szabotálni a hajót. MU-TH-UR 6000 észleli a xenot, a kapitány ezért számos helyet lezár. A legénység minden elérhető fegyverrel próbálja megölni a lényt, de nem sikerül. A warrior a szellőzőket gyakran használva eljuthat a hajó különböző pontjaira. A kapitány végül már néhány emberrel és szintetikusokkal próbál elmenekülni a mentőhajóval. Az idegen elpusztítja a Ferarco agyát, MOTHER-t, ami következtében a hajó elkezd megsemmisülni, a warrior még a robbanás előtt eléri a mentőhajót.

Ellenfél: 7 szintetikus, egy tengerészgyalogos, két sentry gun és 25 legénységi tag.

Gateway

A W-Y által birtokolt R és D torony (vagy blokk), a xeno tojásokat pakolják itt ki és készítik fel. hogy máshová vigyék. A mentőhajó ide érkezik, a xenot azonnal észlelik és megpróbálják kiszippantani az űrbe a zsilipen keresztül. Ez nem sikerül és a warrior észleli a fészket, ezért a cél eljutni oda. Kiérkezik az USCM, aminek feladata elpusztítani a lényt, azt hiszik gyorsan fognak végezni, de nagyot tévednek. Próbálják a generátorokat védeni, de nem sikerül, a civilek többsége legalább biztonságban van, mert arra kérték őket, hogy zárkózzanak be amíg véget nem ér a harc (nem mondták meg mi ellen).

A lény a szellőzőket ismét kihasználva halad célja felé. Egy helyen szét kell szednie az óriás ventilátorok energiáját, hogy ne darálják szét. Lebowski, a W-Y helyi fejese leállítja a tojások további szállítását amíg az idegent el nem kapják. Arra nem számított senki, hogy a warrior tönkreteszi azokat a rendszereket, ami foglyul tartotta a többi kifejlett lényt.

Ellenfél: 42 tengerészgyalogos, két szintetikus, 7 civil és 7 sentry gun.

Earthbound

375376-180px avp m02 ayool
A Gateway egyik dokkja. A mintapéldányok továbbítása folyamatban van. R és D tornyok lezárva. Az Earthbound dokkolni készül, hogy elvigye a tojásokat.

A fő feladat a tojásokat megtalálni. Az R és D tornyokat elkezdik evakuálni, mert a lény megállíthatatlannak tűnik de azért őröket hagynak. A tojásokat gyorsan a 4-es dokkba szállítják, hogy az Earthbound felvegye, ám az ott levő tengerészgyalogosokat megtámadja néhány predator, akik a Gatewayt választották vadászterületnek a katonák és xenok miatt. Az alien először kerül szembe a yautjákkal, a győzelem a vadászok mellett szól, de ez az idegen más mint fajtársai, már így is több tucat nehézfegyverest sikerült megölnie, a predatorok sem jelentenek számára akadályt célja elérésében. A warrior beszáll az Earthboundba, hogy őrizze a tojásokat a Földre tartó hosszú úton.

Ellenfél: két predator, 21 tengerészgyalogos, 8 civil és négy sentry gun.

Predator

A yautja főhős képes visszatölteni életerejét, de ez energiába kerül, ahogy az álcázás és az energiafegyverek is. Az energia pótlása céljából érdemes felvenni a kis kék gömböket, de a fokozatoktól függően ezek száma nő vagy csökken. Ha elég ideig vár a játékos, akkor magától visszatöltődik az energia. Nagy ugrást nem lehet csinálni, a bónusz küldetésekben van csak grappling hook. Fegyverekből rendelkezésre áll a csuklópenge, váll-löveg, smart-disc, spear gun és a plasma pistol. Az ellenfeleknek le lehet vágni a fejét mint trófeát, bónusz dolog nem jár érte. A maszk három látásmódot birtokol: olyan, ami az embereket, idegeneket és a gépeket látja.

Waterfall

Egy ismeretlen bolygó, a helyszín az Area 52. W-Y telep, ahol az USCM is jelen van. Egy yautját elfognak, de fajtársa is a helyen van, elindul, hogy bejusson a létesítménybe. A tengerészgyalogosok riadókészültségben vannak. A főhős az introban sikeresen szétlövi egy gyanútlan katona fejét. A katonák ugyan kezdik sejteni, hogy van még egy predator a közelben, de egyszerűen nem tudják megállítani, a yautja az útjába kerülő fegyvereseket egyszerűen lekaszabolja. Eléri a bázis bejáratát, ami egy vízesés mögött van.

Ellenfél: 29 tengerészgyalogos.

Area 52

Xenobiológiai kutatólétesítmény. Az őrség mozgósítva, egy ragadozó hajó is van itt, amit őriznek. A védelem itt már erősebb, az emberek meg már tudják, hogy a yautja behatolt a létesítménybe. Ennek ellenére a vadász sikeresen eléri az űrhajóját, ott felszerelkezik a plazmapisztollyal és a dobókoronggal. Az elkövetkezendő időben ezekre szüksége is lesz, ha élve akarja végrehajtani küldetését.

Ellenfél: egy sentry gun, 35 tengerészgyalogos, négy munkás és egy szintetikus.

Vaults

Avp4
Xenobiológiai tároló létesítmény. Az elfogott yautját a kísérleti cellába zárták. A predator az új fegyverekkel felszerelkezve vág neki az útnak, mélyebbre jutva a telepben. Ahhoz, hogy tovább jusson, át kellene jutnia néhány lezárt ajtón, elpusztít négy generátort, hogy kiiktassa az ajtók mechanikáját. A gond ott kezdődik, hogy az alienek ketrecei is kinyílnak, a lények hamar lemészárolják az eléjük kerülő személyzetet. A yautjának az útja pont átvezet a xenok területén, itt addig nem tud továbbhaladni, amíg az energiát vissza nem kapcsolja, hogy a lift működhessen. A felsőbb szinteken sem jobb a helyzet, ugyan úgy alienek csapatai várják az alkalmas pillanatot, hogy az életére törjenek. A vadász követi fajtársa vérnyomait, de azzal kell szembesülnie, hogy elkésett, társa keltetőként végezte. Megöli a predalient, utána aktiválja a telep önmegsemmisítő rendszerét, hogy az egész hely darabokra robbanjon. Még a robbanás előtt sikerül elérnie űrhajóját és elhagynia a bolygót.

Ellenfél: egy predalien, egy sentry gun, 6 tengerészgyalogos, egy munkás, 31 warrior, 5 praetorian és 5 arctámadó.

Fury 161

Fiorina 161, Fiorina 161 Class C Work Correctional Unit. Ismeretlen eredetű xenomorph infesztáció, az USCM felderítő csapata úton (Kaneko őrmester vezetésével). A yautja behatol a börtönkomplexumba, csupán ő és pár tucat vérengző alien van jelen. A vadász elindul, először is lent tisztítja meg a börtönt, utána felfelé kezd el haladni, az űrhajója irányába. Az út során megpillant egy Type 337 EEV-t, amin hajdanán Ellen Ripley érkezett. A predator az utolsó szinten már néhány tengerészgyalogosba botlik, bár már több tucat xenot megölt, ügyel a katonákra, mert ha rosszul cselekszik, akkor a nehézfegyverzet gyorsan elintézheti őt. Az a néhány katona holtan végzi, még mielőtt beérkezne az üzenet, miszerint a többi csapat egy yautja űrhajót látott érkezni, ezért jobb ha vigyáznak. A vadász ráugrik űrhajójára és elindul a vadászidényt megkoronázni egy még veszélyesebb helyszínnel.

Ellenfél: 11 praetorian, egy arctámadó, 39 warrior és 5 tengerészgyalogos.

Caverns

Ss b4af0f3b75f2b894e2f806de24fc9a9de2774870.600x338
Egy újabb ismeretlen bolygó, ami megteszi végső vadászmezőnek. Itt található egy fészek, amit a tengerészgyalogosok kordában tartanak. Egy királynő is van itt, ezért kitűnő hely a vadászatra. A feladat elérni a földalatti szinteket, ahol a fészek található, annak mélyén pedig a királynő. A yautjának bár eddig is volt dolga a katonákkal, de nem úgy mint eddig, most ugyanis jóval nagyobb csapatokban járőröznek és fegyvereik is erősebbek, a vadász kénytelen nagyon spórolni a lőfegyvereivel, minden találatnak halált kell okoznia. A fészek bejáratát két xenoborg védi, a megmaradt spear gun lövedékekkel azonban könnyedén elintézi őket egy párkányról. Az alagútrendszerben természetesen előmerészkednek a savvérűek hordái, de ők is holtan terülnek el, mint ahogy az a sok katona korábban. Egy elpusztult APC roncsain keresztülhatolva a vadász megmérkőzik két praetoriannal, sikeresen legyőzi őket, de lábai alatt beomlik a talaj, így eljut a királynőhöz.

Ellenfél: egy arctámadó, két xenoborg, négy sentry gun, 17 warrior, két praetorian és 35 tengerészgyalogos.

Battle

Az energiafegyvereket nem lehet használni, csak a csuklópenge és spear gun van a királynő ellen. A tágasnak mondható teremben szembekerül a két ellenfél, a királynő próbálja a yautját lerohanni, de minduntalan hiába, ráadásul jó pár találatot bekap a spear gunból. Az úrnő holtan rogy össze, a yautja pedig ezzel megkoronázza a vadászatát, de máris tervezi a következőt, ami még ennél is nagyobb lesz. A dicsőséges pillanatot egy arctámadó próbálja megzavarni, de hamar szétrobbantja őt egy plazmalövedék a váll-lövegből.

Ellenfél: egy királynő és két arctámadó.