FANDOM

Alien film

Kiadó:

20th Century Fox

Kiadás ideje:

1979. Május 25.

Hossz:

119 perc

Rendezési költség:

11 millió $

Bevétel:

104 931 801 $

Rendező:

Ridley Scott

Producer:

  • Gordon Carroll
  • David Giler
  • Walter Hill
  • Ronald Shusett

Író:

  • Dan O'Bannon
  • Ronald Shusett
  • Dan O'Bannon
  • David Giler
  • Walter Hill

Szerkesztő:

  • Terry Rawlings
  • Peter Weatherley
  • David Crowther
1979-es sci-fi horror film Ridley Scott rendezésében. A sztori megírásában Dan O'Bannon, Ronald Shusett, David Giler és Walter Hill tevékenykedett. A film megszületésében H. R. Giger nagy szerepet játszott, hiszen ő alkotta meg az idegen kinézetét. A film azóta kultuszfilmmé vált, példaként szerepel a horror és sci-fi terén egyaránt. A filmet az Aliens tette még ismertebbé, a sikert jól példázza, hogy azóta számos film, könyv, játék és képregény látott napvilágot.

Történet

2122 júniusa, a USCSS Nostromo kereskedelmi vontatóhajó a Thedusról tart vissza a Föld felé. A hajó tárolójában 20 tonna érc van, a hajó legénységét 7 fő teszi ki, illetve egy macska, ők a kryoban fekszenek. A hajó agya, MOTHER felébreszti a legénységet, akik az ebédlőben kezdenek hozzá a reggelihez (miközben Samuel Brett és Dennis Parker arról beszél, hogy ők fizetésemelést érdemelnének) Arthur Dallas MOTHER termébe megy majd, Joan Lambert és Gilbert Kane a hídon foglalják el helyüket Ellen Ripley és Ash társaságában.

Valami nem stimmel, a Föld sehol sincs, az antarktiszi repülésirányítás sem válaszol. Ripley mondja meg, hogy a Zeta II Reticuli rendszerben vannak. A későbbiekben Dallas mindenkit az ebédlőbe hív, hogy elmondja mi is a helyzet: MOTHER előbb ébresztette őket fel, mert ismeretlen eredetű adást fogott az egyik bolygóról. Az adás 12 másodpercenként ismétlődik, de nem lehet érteni, nem kizárt, hogy idegen eredetű lehet. Természetesen Parker és társa, Brett nem akarná kivizsgálni az adást, de Dallas és Ash tisztázzák előttük, hogy muszáj ezt tenniük, ez a szabályzat, máskülönben a Társaság nem fizet.

A Nostromot leválasztják a vontatmányról és elkezdik a landolást a bolygón. A landolás ugyan lemegy, de a Nostromo komoly károkat szenved, amiknek maradéktalan kijavítására egy űrdokk kellene. Parker és Brett nem kicsit mérgelődik ezen, pláne mikor Ripley is lemegy hozzájuk segíteni. Kane ellenőrzi a bolygó adatait, eszerint egy vulkanikus talajon vannak, a levegő összetétele káros ember számára, illetve nem kicsit van hideg, mindenképpen szkafandert kell öltenie annak, aki kimerészkedik. Várnak egy kicsit, hátha az ismeretlen hajó válaszol az üzenetekre, ez nem történik meg, csupán a 12 másodperces adásokat sugározza. Dallas úgy határoz, hogy ő, Kane és Lambert gyalog fogják megtenni a két kilométeres utat.

A trió szkafandert vesz magára, a kamerák és kommunikátorok révén Ash kapcsolatban lehet velük. Ripley időközben a hídra megy (nem akar a két bunkó mérnök között lenni) és megpróbálja dekódolni az adást. Dallasék nem kis nehézségek árán érik el az ismeretlen hajót, itt a látási viszonyok nagyban javulnak és megláthatják a hatalmas idegen roncsot, amibe behatolnak (Lambert visszafordulna). A hajó közelében a kamerák képei akadoznak, majd elszállnak, ahogy a kommunikáció is. Ripley időközben annyit kihámoz az adásból, hogy ez nem S.O.S., hanem figyelmeztető adás. Egymaga kimenne figyelmeztetni a kapitányékat, de Ash lebeszéli róla, hiszen mire kiérne, addigra már ők is rájönnek erre.

Alien el octavo pasajero 1979 9
Az idegen hajó nemcsak külsejében, de belsejében is hatalmas. Kane lel rá arra a teremre, ahol a hajó egyik egykori legénységi tagja van. A test egy nagy ormányos óriás fosszilizálódott teteme egy székben. A tetem mellkasánál megfigyelhető, hogy a csontok kifelé fordulnak, mintha valami kirobbant volna a mellkasból. Kane megint talál valamit, egy lyukat (amit sav mart ki, a felfedezők idomtöltetre gyanakodnak, de a lyuk túlságosan is eltér a töltetek okozta kártól), ami levezet, ide leeresztik és egy gigászi terembe ér le, ahol tojások ezrei vannak. Kane megállapítja, hogy ezek a tojások mintha hibernálva lennének, ez igaz is, egy sztázismező védi a tojásokat. Kane megcsúszik és a tojások közé esik, nem esik baja, közelebbről megvilágítja az egyik tojást, aminek belsejében valami mozogni kezd, a tojás teteje szétnyílik. A férfi kíváncsian néz bele, pillanatok múlva egy arctámadó kiugrik és az arcára tapad.

Lambert és Dallas felhúzzák eszméletlen társukat és visszacipelik a Nostromora. Azonban Ripley nem engedné be őket, mert bármi is van Kane fején, az akár olyan betegséget is hordozhat, ami mindenkivel végezne, be kell tartani a 24 órás karanténszabályt. A kapitány és Lambert hiába parancsolnak rá, Ripley hajthatatlan, végül Ash nyitja ki a zsilipet, beengedve őket. Dallas és Ash a medikai részlegbe viszik az eszméletlen legénységi tagot, leszedik róla a szkafandert és a sisakot kettévágják. Az arctámadót nem lehet leszedni, még megfojtaná Kanet, Dallas vállalja a felelősséget, hogy levágják a lényt (Ash figyelmezteti, hogy az arctámadó levegővel látja el a férfit, tehát lehetséges, hogyha a lényt leveszik, akkor Kane megfullad). Próbálják az egyik lábat levágni, a sebből sav fröccsen ki, ami három szinten átrágja magát mire semlegesítődik.

Alien-The Facehugger
Nincs mit tenni, a lényt nem lehet levenni Kane halála nélkül. Dallas a Narcissusban pihen, a két mérnök folytatja a munkát, Ash pedig a medikai részlegen van. Itt Ripley beszél vele, hogy miért engedte be a többieket, mert ezzel mindenkit veszélybe sodort. A későbbiekben Ash szól a kapitánynak, miszerint az arctámadó eltűnt, Dallas ezt továbbítja Ripleynek. A hármas belép a részlegbe, keresik a lényt, de nem lelik egészen addig, amíg Ripley vállára nem esik. A nő megijed, de szerencsére a lény halott.

Ripley a tetemet kidobná, de Ash ragaszkodik ahhoz, hogy megtartsák vizsgálati célokra. Mivel Dallas a kapitány, ezért ő dönt, úgy véli, hogy Ashnak lehet igaza, hiszen ez az ő szakterülete. A folyosókon Ripley próbálja megmásítani a kapitány utasítását, de nem ér el semmit, csupán azt tudja meg, hogy Ash az utolsó pillanatban került be a legénység sorába a Theduson. A legénység az étkezőben gyűlik össze, Ash szól nekik, hogy jöjjenek, mert Kane állapota változott (a Nostromo mindeközben már felszállt és csatlakozott a rakományhoz). A férfi állapota drasztikusan megváltozott, pozitív értelemben, mert magához tért, semmi baja, csupán nem emlékszik mi történt vele.

A legénység mielőtt a fagyasztóba feküdne, még közösen esznek egyet. Kane elkezd köhögni, a többiek azt hiszik, hogy csak félre nyelt, de nem, Kane komoly fájdalmakat érez, kénytelenek lefogni. A férfi mellkasából valami kirobban, a legénység rémülten lép hátra, miközben a mellkasrobbantó előbújik és elmenekül. Kane testét kilövik az űrbe, ezután a legénység próbál kieszelni egy tervet a lény elfogására. A terv szerint elektromos ösztökével (tartanak attól, hogy a lény savas vére átmarná a hajót, az ösztöke nem képes ekkora sérülést okozni, ezért is ezt választják), mozgásérzékelővel és hálókkal indulnak a lény után két csapatra oszolva.

A Ripley-Parker-Brett hármas mozgást észlel, odamennek a szekrényhez, amiben vélhetőleg a lény van. A mellkasrobbantó helyett Ripley macskája (Jones) van a szekrényben, aki elmenekül. Brett utána megy, ugyan megtalálja az állatot, de az hamarosan fújni kezd rá. Brett nem tudja ezt mire vélni (ahogy a korábban talált különös bőrdarabot sem), aztán hátranéz, pontosan a kifejlett alienre. A xeno gyorsan elfogja és a szellőzőbe húzza.

Alien 3
A legénység új tervet kénytelen kidolgozni, Ash javasolja a lángszórók használatát (ezeket Parker 20 perc alatt megcsinálja), a cél az lenne, hogy a szellőzőkből kiűzik a lényt, egyenesen a zsiliphez. Bár Ripley önként menne a szellőzőbe, Dallas ezt elutasítja és saját maga megy be. Ripley és Ash dolga lesz majd a zsilip becsukása miután a xeno bent van, Lambert és Parker dolga a különböző járatok becsukása. Dallas bemegy (előtte sikertelenül kérdezi MOTHER-t, hogy milyenek az esélyeik a lény ellen, de nem kap választ, mert nem lehet kiszámítani). Dallas bemegy, de a xeno sehol, mire kimenne, Lambert érzékelőjén mozgás látható, az idegen a kapitány felé tart. Dallas próbál menekülni, egy szinttel lejjebb mászik, egyenesen az idegen karmai közé.

Később Parker bemegy a szellőzőbe, csak a lángszórót találja, vért vagy hullát nem. Lambert legszívesebben azt szeretné, hogy a Narcissus fedélzetén hagyják el a hajót, Parker ellenben megölné a lényt. Ripley csitítja őket le, az ő terve szisztematikusan átkutatni a hajót és a zsiliphez szorítani a lényt (megkérdezi Asht, hogy van-e valami fontos észrevétele ami segíthetne, de a férfi semmit sem tud). Ripley bemegy MOTHER termébe, hogy valami használható információt szerezzen, bár erre nem kap választ, de rájön, hogy mi is van a háttérben. A W-Y 937-es utasítása szerint az idegent a Földre kell vinni, a legénység pedig feláldozható.

A nő meglepődik, hogy Ash mellette van. Dulakodni kezdenek, majd Ripley távozik, de nem jut tovább az ebédlőnél, Ash minden ajtót lezár, majd nekimegy Ripleynek. Parker és Lambert még időben ér az ebédlőbe, hogy megállítsák a férfit Ripley megölésében. Parker egy kemény tárggyal fejen üti a férfit, aki fehér kenőolajat spriccel és a feje szinte leszakad, Ash nem ember volt, hanem egy android. A sérült szintetikus Parkernek esik és csak Lambert képes kiiktatni az ösztöke révén.

Alien el octavo pasajero 1979 14
Parker működésbe helyezi Ash fejét, hogy kihallgassák, de nem sokat szednek ki belőle. A legénység maradéka távozik, Parker elégeti a szintetikust. A túlélők célja felrobbantani a hajót és a Narcissussal elmenekülni. Ripley megy aktiválni az önmegsemmisítőt, míg Lambert és Parker hűtőfolyadékkal töltik fel a gépet, ugyanis a Narcissus nincs feltöltve. Ripley először is a mentőkompot készíti fel a távozásra, ekkor jut eszébe a macskája, amit a hídon talál meg. A kommunikátor révén hallja, hogy Parkerékre rátalált az idegen, végighallgatja a halálukat. Mire Ripley odaérne, addigra társai már halottak. Leteszi a kennelt, amiben a macskája van és siet az önmegsemmisítőhöz. 10 perce van elhagyni a hajót, felkapja a kennelt és a Narcissus felé tart, de a folyosón meglátja az idegent, ezért meghátrál (a kennelt ledobja, a xeno nem bántja a macskát). Próbálja leállítani az önmegsemmisítőt, de elkésett (pár másodperc hiányzott), az önmegsemmisítés már visszafordíthatatlan.

Ripley sietve, de ugyanakkor óvatosan halad tovább. Rátalál Dallasra és Brettre, akik nem haltak meg, nem voltak olyan szerencsések. Brett már tojássá vált, Dallas is átalakulóban van. A nő teljesíti a kapitány kérését és megöli. Épségben éri el a Narcissust, gyorsan elrepül a Nostromo közeléből, még éppen időben, bár a robbanás még így is megrázza a kis gépet.

Úgy tűnik vége az egésznek. Ripley a kryoba teszi macskáját, ő maga alsóneműre vetkőzik és a műszereken pár dolgot végez, mikor meglátja, hogy a csövek között ott van az idegen. Rémülten a szkafanderekhez bújik, itt beöltözik, megtölt egy szigonypisztolyt és kimegy. Beköti magát a székbe és elkezdi a csövekből kiereszteni a gőzt, hogy a xeno kijöjjön. Az idegen már karnyújtásnyira van tőle, Ripley ekkor nyitja ki a zsilipet, amin az idegen kirepül. A xeno megkapaszkodik, de a kilőtt szigony tesz róla, hogy kirepüljön. A lény ekkor sem adja fel és bemászik az egyik fúvócsőbe, vesztére, mert Ripley begyújtja azt. A xeno holtan kezd el sodródni az űrben. Ripley készít egy segélykérő üzenetet, ahol elmondja, hogy ő a Nostromo utolsó túlélője, ezután befekszik a kryoba. Nem is sejti, hogy csak évtizedek múlva fog felébredni és megint összeakad az idegen fajjal.